7 tips voor het uitzoeken en opslaan van je foto’s

7 tips voor het uitzoeken en opslaan van je foto’s

Fotoboek als cadeau

In 2014 waren mijn schoonouders, (Jos & Annie*) 40 jaar getrouwd. Voor de gelegenheid maakte ik een fotoboek voor hen. Het idee was leuker dan de uitvoering. Het bleek een enórme klus, uiteindelijk heb ik er 4 maanden lang zo ongeveer ál mijn vrije tijd in gestoken. Naast mijn werk als gastouder (30 uur per week), het opvoeden van een toen nog best jonge hond en óók nog het voorbereiden van onze bruiloft, was dat best pittig. Maar, vastbesloten als ik was, heb ik het tot een goed einde weten te brengen. Gelukstraantjes en een meer dan groot verrassingseffect zijn de bijbehorende herinneringen die ik nooit meer vergeet. 

Fuerteventura als tweede thuis

We gingen met elkaar op vakantie naar Fuerteventura om hun bijzondere jubileum te vieren. Zij komen daar al járen, de kinderen zijn daar soort van opgegroeid. Dat was ook direct de uitdaging. Vooral Jos maakt altijd veel foto’s. En dan bedoel ik echt héél veel. En die worden ook allemaal opgeslagen. Vaak meerdere keren. Elk jaar weer dezelfde foto’s. Van dezelfde boot. In dezelfde haven. Tot op de dag van vandaag komen ze daar 2x per jaar.  

45.000 foto's - wát een monsterproject!

Maanden vooraf zijn Justin en ik, toen de kust veilig was, 2 dagen in hun huis geweest om de foto’s uit de fotoboeken te digitaliseren. We hebben met onze digitale camera van bijna alle foto’s een foto gemaakt. En die boeken begonnen dus in 1974. Ook zijn we langs alle huizen gereden waar ze hebben gewoond. 

Uiteindelijk kwam natuurlijk de digitale camera. Dat leek een hoop werk te gaan schelen, maar de vakanties naar “Fuerte” kwamen nog steeds ieder jaar terug. En omdat de foto’s op de computer op jaartal gerangschikt waren en niet op bestemming, was er geen overzicht van het aantal bootfoto’s. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat het er ruim 300 waren. 

Al met al hebben Jos en Annie door de jaren heen zo’n 45.000 foto’s gemaakt. 45.000! Dat is voor een gewoon gezin dat 2x per jaar op vakantie gaat en een paar uitstapjes doet, behoorlijk veel, zelfs over 40 jaar. 

Plan van aanpak

Om wat meer overzicht te creëren in de vele foto’s, inclusief degene die wij gedigitaliseerd hadden, heb ik eerst een nieuwe mappenstructuur gemaakt. Voor het fotoboek was het natuurlijk wel belangrijk dat ieder kind (totaal 3) ongeveer evenveel in beeld kwam, zij kregen daarom ieder een eigen map. Ook Fuerteventura kreeg een eigen map. 

Ik hield in een Excel bestand bij hoeveel foto’s er per vakantie/ uitstapje waren. Zo kon ik snel zien of het de moeite waard was er ruimte voor vrij te houden in het fotoboek.

Toen het boek eenmaal helemaal klaar was, heb ik alle foto’s weer weggedaan, ze zijn tenslotte niet van mij. Mocht Jos ooit zelf zijn foto’s uit willen zoeken, met of zonder mijn hulp, dan moet dat dus helemaal vanaf het begin gedaan worden. Maar dat is prima, want dan gebeurt het op zijn manier. En dat is de enige juiste.

Waarom ik dit verhaal deel?

Ik hoor heel vaak dat mensen – in tegenstelling tot Jos – moeite hebben met het organiseren en vooral terugvinden van foto’s. Doordat alles digitaal wordt opgeslagen en er ruimte genoeg is op de pc, is er geen haast om het uit te zoeken. Totdat de computer aangeeft dat de schijf bijna vol is. Bij een externe harde schijf kan dit een behoorlijke tijd duren. En ja, niet veel mensen hebben of maken de tijd om foto’s uit te gaan zoeken. Vooral dat laatste denk ik. Terwijl overzicht en ruimte op de computer toch ook wel heel fijn is. Daarnaast is het – als je eenmaal bezig bent – best leuk om te doen. Foto’s kijken van vakanties, kinderen, dieren, allemaal mooie dingen om aan herinnerd te worden, zeker nu. 

7 tips voor het uitzoeken en opslaan van je foto's

Wil je na het lezen van dit verhaal zelf toch eens aan de slag met het uitzoeken van je foto’s? Bijvoorbeeld omdat je op termijn een fotoboek wilt gaan maken? Of omdat je je in deze tijd van het Coronavirus een beetje zit te vervelen?

Dan heb ik hier zeven tips om je op weg te helpen:

Bepaal, voordat je begint, hoe je je foto’s wilt opslaan. Waar zou je de foto zoeken? Weet je nog precies wanneer je ergens was? Dan is een jaartal voldoende. Reis je vaak? Dan is een map per locatie misschien beter. Zo staan al mijn New York foto’s in één map. Ook handig voor de volgende vakantie, dan weet je welke foto’s je niet meer hoeft te maken.

Probeer je foto’s direct uit te zoeken op het moment dat je ze importeert naar je computer. Haal de dubbele en onscherpe foto’s er direct uit.

Heb je geen dubbele bestanden op je computer staan, dan kun je overwegen om de namen van de foto’s te veranderen. Maar doe dat pas als allerlaatste, omdat je anders wellicht dubbele kopieën opslaat. Dat is zonde van de ruimte op de computer (en van het extra uitzoekwerk).

Kopieer de mooiste foto’s naar een map die je “back-up foto’s” noemt op je computer. Die map is bedoeld voor de foto’s waar echt niets mee mag gebeuren. De foto’s van mij die in die map zitten, zijn van mijn au-pair jaar in Amerika. Door ze te kopiëren in plaats van te verplaatsen, blijven je originele foto’s altijd intact.

Probeer minimaal 1x per jaar je foto’s uit te zoeken, dan blijf je bij en hoef je er nooit meer tegenaan te hikken. Misschien dat het dan zelfs wel lukt om elk jaar een fotoboek te maken van de vakantie. 

Heb je alles uitgezocht en heb je veel foto’s die geen plek in een fotoboek of aan de muur verdienen? Dan kan het verstandig zijn om het formaat (resolutie) aan te passen. Je bespaart daarmee heel veel ruimte op je computer of externe harde schijf. 

Ik gebruik hier het programma ‘resize image’ voor. Dit is te downloaden in de Windows store. (Of Apple het ook heeft, weet ik niet.) Als je dan met rechts op een foto klikt, staat er ‘resize pictures’. Je kunt kiezen om de nieuwe versie van de foto als extra bestand op te slaan of om het origineel te vervangen. 

Heb je veel losse foto’s die afgedrukt zijn? Kijk dan eens op bijvoorbeeld Pinterest wat je daar zoal mee kunt. Wil je ze in beeld hebben? Of is het voldoende om ze in een kleine foto box te doen en er af en toe even naar te kijken? Persoonlijk vind ik een ‘treasure box’ een erg leuk idee. Die verdient dan ook een plek in de woonkamer. Inscannen en digitaal bewaren kan natuurlijk ook.

Zelf sorteer ik mijn foto’s gedeeltelijk op jaartal, maar ook per locatie of onderwerp. Je kunt verschillende systemen toepassen, zolang het maar werkt voor jou.

Heb je hulp nodig? Vind je het lastig om eraan te beginnen?
Neem dan gerust contact met me op.

Dan kijken we hoe ik je kan helpen orde en overzicht aan te brengen in je fotoverzameling.

Je kunt bellen naar 06-20010863, appen via deze link, of mailen via het contactformulier.

*Ivm privacy zijn de namen gefingeerd.

No Comments

Post a Comment