Verhuizen is stressvol

Ga je verhuizen en weet je niet waar je moet beginnen? Dan ben je niet de enige.

Verhuizen is een van de meest stressvolle gebeurtenissen in een mensenleven..

Daarbij is verhuizen best wel een emotionele stap. De omstandigheden kunnen leuk zijn (samenwonen, pas getrouwd, zwanger, net een kindje gekregen) maar ook heel verdrietig (ouder(s) overleden of naar een verzorgingstehuis, scheiding).

Met een overvol hoofd ga je dingen vergeten

Als je tijdens je verhuisperiode aan zó veel verschillende dingen moet denken, kan dat zorgen voor hoofdpijn, stress en chaos. Om te zorgen dat je hoofd niet overloopt, is het belangrijk om direct vanaf het begin een plan te maken. Wie doet wat? Wat moet eerst en wanneer?  

 

Het Supertoffe(l) Verhuiswerkboek - voor structuur en overzicht

Mijn eigen verhuizing in 2016 was aanleiding om Het Supertoffe(l) Verhuiswerkboek te schrijven. Justin en ik zijn toen vanuit Haarlem naar de Achterhoek (Lochem) verhuisd, maar moesten eerst nog tijdelijk in een recreatiewoning wonen, omdat ons huis in Epse nog niet klaar was. Dat betekende 2 verhuizingen in 1 jaar tijd. Een groot deel van onze inboedel moest naar een opslagbox. Die box kwam zo vol te zitten, dat we daar nooit iets uit hebben kunnen halen. Dat was zo professioneel gestapeld, waarschijnlijk zou de hele boel instorten. Door deze dubbele verhuizing was het noodzakelijk dat we goed nadachten over wat er mee zou gaan naar Lochem en wat niet. 

Een goed begin is het halve werk

Zelf ben ik een enorme fan van het maken van lijstjes. Dat is ook mijn redding geweest tijdens deze periode. Doordat ik precies wist wat er in welke doos zat, kon ik bepalen wat er mee moest naar Lochem en wat naar de opslagbox mocht. 

De lijstjes die ik destijds gebruikte, heb ik aangepast voor mijn Verhuiswerkboek, zodat jij er ook je voordeel mee kunt doen. 

Ik ben ervan overtuigd dat het werkboek en de lijstjes je gaan helpen bij het voorbereiden van je verhuizing. Wacht niet totdat je het overzicht kwijt bent. 

Wat kost het en wat krijg je?

Let op: Het Supertoffe(l) Verhuiswerkboek is een digitaal product.

Nadat je je gegevens hebt ingevuld op de bestelpagina ontvang je een link waarmee je de betaling kunt doen. Na betaling ontvang je (op werkdagen) binnen 48 uur een link naar de Onedrive map waar alle bestanden in staan.

Deze bestanden zijn te downloaden naar je computer en volledig naar je eigen situatie aan te passen én eventueel uit te printen.

Je kunt ze dus keer op keer opnieuw gebruiken.

Het Supertoffe(l) Verhuiswerkboek is te bestellen voor slechts €15,00!

Een greep uit de inhoud:

Fase 1: Voorbereiden en opzeggen

In fase 1 geef ik tips voor de beste voorbereiding op je verhuizing.

Welke bedrijven moet je opzeggen? Wie hoort er een verhuisbericht te krijgen?

Wat moet je allemaal doen, hoe en wanneer?

Ga je je laten verhuizen of ga je het zelf doen?

Heb je wellicht nog tijdelijke woonruimte nodig?

Het budget bewaken is natuurlijk ook belangrijk, dus je krijgt er ook een budgetplan bij. 

Fase 2: Opruimen

Belangrijk en leuk, maar ook iets om héél goed over na te denken.

De tabel die ik heb samengesteld, is handig om het overzicht te bewaren. Zo kun je makkelijk bijhouden wat in welke doos zit.

Fase 3: Inpakken

Wanneer begin je en wat doe je als eerste?

De checklist en het opruimplan maken het makkelijk om alles te organiseren.

Aan te passen naar je eigen situatie, uiteraard. Anders heb je er niks aan.

Als professional organizer kan ik je helpen bij het opruimen van spullen voordat je gaat verhuizen. Zo verhuis je alleen de spullen mee die je ook echt gaat gebruiken.

Fase 4: Je nieuwe interieur

In deze fase leer je hoe je een plattegrond op schaal kunt tekenen en waar je op moet letten als je kleuren gaat kiezen voor je nieuwe woning.

Zo voorkom je dat je de verkeerde keuzes maakt, de bank te groot (of te klein!) is voor de woonkamer en kleuren anders uitpakken dan je bedoeld had.

Fase 5: Klussen

Waar moet je op letten als je klussers gaat inhuren? Wat kun je beter niet doen?

Natuurlijk kun je ook zelf de klussen uitvoeren.

De template om een goede planning te maken helpt je om alles op de juiste volgorde te doen.

Fase 6: Verhuizen

Het enige wat nog “even” moet, is het verplaatsen van de dozen. Maar met de voorbereiding die je tot nu toe hebt gedaan, is de verhuizing zelf (hopelijk) een makkie.

Fase 7: Uitpakken

Met de inpaklijst die je in fase 3 hebt gemaakt, is uitpakken zo gebeurd.

Fase 8: Nazorg

De laatste check. Is alles volgens plan verlopen?

Zijn de rekeningen betaald?

De hulpverhuizers bedankt?

Heeft iedereen een verhuisbericht gekregen die dat zou moeten krijgen?

Wat heb je nodig om Het Supertoffe(l) Verhuiswerkboek goed te kunnen gebruiken?

Het Supertoffe(l) Verhuiswerkboek is een digitaal product. Op het moment dat je de bestelling plaatst, vervalt je recht van retour. Daarom een korte beschrijving van wat je nodig hebt om de bestanden te kunnen gebruiken. 

Het verhuiswerkboek is een pdf bestand. Om dat te kunnen openen, heb je Adobe Acrobat Reader nodig. Heb je dat niet, dan kun je dat hier downloaden.

De bijlagen zijn Excel bestanden. Hiervoor heb je Excel nodig of een programma waarmee je dat soort bestanden kunt openen. 

Deze bestanden zijn gedeeltelijk ingevuld en helemaal naar je eigen situatie aan te passen. 

Ben je niet zo handig met Excel? In de Onedrive staat ook een pdf versie van de checklists. Deze kun je makkelijk uitprinten en vervolgens met pen invullen.

(In het ontwerp is rekening gehouden met schrijfruimte.)